Sunday, May 23, 2010

TANDA-TANDA WANITA YANG BAIK AKHLAKNYA & MARUAHNYA :

1) Berakhlak dengan ALLAH SWT. Contohnya seperti tekun dan bersungguh2 beribadat, sabar dalam menempuh kesusahan daripada ALLAH SWT, dan dalam mengerjakan perintah-perintahNYA. Sentiasa berrsyukur dengan kurniaan ALLAH SWT serta banyak mengingati ALLAH SWT.

2) Mentaati suaminya, redha dengan pemberian suami, melayan suami dengan baik, bersopan santun dalam segala percakapan dan tindakan, menjaga aurat dan kehormatan diri dan memelihara maruah suami.

3) Berakhlak dengan ibubapa, memuliakan mereka serta membantu dan menyenangkan mereka. Sentiasa berusaha mengajak keluarga kepada kebaikan dan keredhaan ALLAH SWT.
4) Baik pergaulannya sesama rakan, jiran dan masyarakat sekeliling. Tidak mengganggu dan menyakiti mereka malah membantu dan memudahkan mereka dengan apa yang termampu.
5) Tumpuan hatinya ialah untuk memperbaiki akhlak, menguruskan rumahtangga dengan baik, memelihara ibadat (terutama solat fardhu di awal waktu & menggesa suami bersolat jemaah 5 waktu di masjid @ surau) dan menjaga hubungan dengan manusia.
TUGAS ISTERI DI RUMAH :
1) Hendaklah sentiasa bersihkan rumah.
2) Sediakan makanan untuk suami tanpa disuruh atau diminta.
3) Sediakan makanan yang disukai oleh suami.
4) Menjahit pakaian untuk suami & anak-anak.
5) Mencuci pakaian suami dan anak-anak. Pakaian yang telah dibasih hendaklah dijirus supaya suci mengikut syariat.
6) Menjaga harta suami, tidak menyerahkan kepada orang lain tanpa keizinannya.
7) Mendidik anak-anak menjadi manusia yang beriman agar tidak membebankan ibubapa di akhirat kelak.
8) Menjadi penghibur kepada suami ketika dia berada di rumah dengan memberi layanan yang baik. Seorang isteri dan ibu hendaklah menjadikan rumahtangganya seperti syurga buat suami dan anak-anak. Tanggungjawab wanita tersimpul dalam sebuah hadis NABI S.A.W yang mafhumnya :
"APABILA SEORANG WANITA MENUNAIKAN KEWAJIBANNYA TERHADAP ALLAH SWT, MENTAATI SUAMINYA DAN MENGGERAKKAN PERALATAN TENUNANNYA, MAKA SEOLAH-OLAH IA MEMBACA TASBIH TERUS MENERUS. DAN SELAMA MANA BERKEKALAN ALAT TENUNANNYA ITU PADA TANGANNYA, MAKA SEOLAH-OLEH IA BERSOLAT BERJEMAAH. APABILA IA MENJERANG PERIUK UNTUK MEMBERI MAKANAN KEPADA ANAK-ANAKNYA, NESCAYA ALLAH SWT MENGGUGURKAN SEGALA DOSANYA" ( melainkan dosa besar - wajib solat taubat)

No comments:

Post a Comment